7 maart 2020 5.5 week

07-03-2020

5,5 week zijn de pups al weer. En wat ben ik trots op ze en op Quiomy. Quiomy eet weer hetzelfde als voor de geboorte. Ze voedt niet echt meer, maar laat de pups meer zabbelen dan echt drinken. Na het sabbelen gaat ze heerlijk met ze spelen. Zo mooi om te zien die interactie met moeder en kids. Spelenderwijs wordt hen dingen bij gebracht. Bij te druk, of aan de gang blijven, lost moeder dat op een subtiele manier op. Pootje op ze door ze weg te drukken, hoofd erop van nu rust, blijf je aan de gang dan een klein moppertje. Ze luisteren beter naar hun moeder dan naar mij, want mijn : nee"wordt nu nog gezien als spel. Ik ben leuk en voor het eten, de opvoeding die is vooral voor moeder. Maar omdat ze straks ook zonder mama verder gaan, breng ik ze al wel wat kleine basis dingen bij. Als ze mij echt pijn doen , dan is het nee. Gaan ze door dan pak ik ze in de nekje en duw ze weg, eigenlijk hetzelfde als de moeder doet. Bij een goede correctie hebben ze dat snel door. Natuurlijk zijn er volhouders bij, maar dat ben ik ook hahaahah. 

De werpkist heeft nu plaats gemaakt voor een grote bench. De werpkist was erg makkelijk om de pups even in op te sluiten om de ren schoon te maken, maar ze wilde er uitklimmen en dan zijn ze vindingrijk. Gewoon stapelen en via je broer of zus eruit klimmen. Ook merkte ik dan wanneer ik de kist even dicht deed , ze vielen in slaap , werden wakker en dan was het piepen. Het was niet zo zeer om gewoon te piepen omdat ze uit die kist wilde om te spelen of zo. maar het was duidelijk omdat ze iets moesten doen en dat niet in de kist wilde doen. En ik kan je vertellen, dat een onderlegger dan niet werkt, die is binnen een minuut verscheurd. Die zijn ideaal voor de begin periode, maar als ze ouder worden niet meer. Overdag kun je ze nog corrigeren zo een 40 keer, maar ja ik zit ook niet iedere minuut in de ren. 

Ik probeer ze zindelijk te maken op de bak. Met 7 pups kun je je voortellen wat ze produceren. En dan is het echt geen pretje als dat door de hele ren ligt en ze er ook nog lekker doorheen gaan lopen. Tuurlijk het zijn pups en dit kun je verwachten, maar waarom  niet aanleren om het op 1 vaste plek te doen. Zijn de pups niet in hun spel da is het leuk om te zien dat ze geregeld de bak opzoeken. Tijdens hun spel, is het maar net waar ze staan. Ze zullen het niet doen op hun slaapplek. Dat is zo mooi om te zien dat ze van die plek weglopen om hun "nest"schoon te houden. Daarom straks ook het advies voor de mensen waar de pups gaan wonen : Als je een grote bench hebt staan, maak die dan wat kleiner. Anders zullen ze zeker van hun dekentje aflopen en naar de plek in de bench gaan waar ze niet slapen. Ja ze zullen dan een keer piepen om aan te geven dat ze iets moeten doen, maar dit vind ik wel een fijne manier om ze zindelijk te maken ipv hun bench telkens te bevuilen.  Als de pups allemaal wakker worden is  het een gekkenhuis. De 1 zet ik op de bak, de andere staat achter me te plassen, maar we blijven er aan werken hahaha.

De pups krijgen nu 5 x per dag eten. Om 7 uur, 11 uur, 15 uur, 19 uur en 23 uur. Dit breng ik straken terug naar 4x per dag. Dus als ze bij hun baasjes wonen zitten ze op 4x per dag. Ze krijgen nu geweekte brokjes die ik steeds minder week. En dat gaat er super in. 

a.s Dinsdag zullen ze voor de 3de keer ontwormt wormen en ook de eerste inenting is voor deze week gepland. 

© 2019 Reiziger Rik, Krijn Taconiskade 346, 1087 Amsterdam
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin